یادداشت مهمان،

سرویس بهداشتی دغدغه مشترک فعالان گردشگری

سرویس بهداشتی دغدغه مشترک فعالان گردشگری

سفرگو: سفرگو: یک کارشناس گردشگری در پاسخ به بحث های پیرامون نقد به وزیر میراث فرهنگی جهت بررسی موضوع خدمات بهداشتی بین راهی یادداشتی نوشت.



به گزارش سفرگو به نقل از مهر، محمد ابراهیم لاریجانی کارشناس گردشگری طی یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده نوشته است:
در روزهای اخیر به وفور صحبت ها و ویدیو های وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، پیرامون اهمیت سرویس بهداشتی شنیده شده است. نقدهای زیادی هم در این خصوص شده است و این سوال مطرح است که چرا آقای ضرغامی در رأس یک وزارتخانه با آن همه موضوعات مهم این قدر به سرویس بهداشتی می پردازد و اصرار دارد که در تمام سفرهای داخلی و خارجی خود سرویس بهداشتی را پر رنگ کند در حالیکه ده ها موضوع مهم دیگر در عرصه های گردشگری وجود دارد که نیازمند توجه است.
یکی از درست ترین کارهایی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عرصه گردشگری می تواند انجام دهد؛ ایجاد اداره ای برای پیگیری نوسازی و ساخت سرویس بهداشتی است و اتفاقاً بر این عقیده ام که ضرغامی، بسیار هوشمندانه و هدفمند و معنادار روی این مساله تمرکز کرده است، شاید اگر بگویم در مدت کوتاه حضور ضرغامی در این وزارتخانه وی یک شبه تجربه چند ده ساله گردشگری را به دست آوردند به گزاف نگفته باشم.
همه ما فعالان یا مدیران حوزه گردشگری، بعد از چندین سال فعالیت و حضور در مجامع داخلی و خارجی و دیدن کشورهای مختلف و اجرای تورهای گوناگون و صحبت با گردشگران و یا فعالان گردشگری سایر کشورها، در نهایت به یک تجربه مشترک رسیده ایم و آن این که سرویس بهداشتی مهم می باشد.
همه مدیران گردشگری در طول دوره مسئولیت خود به علت همین تجربه، با اولویت و حساسیت از سرویس بهداشتی ها بازدید کرده ایم و برای ساماندهی آن دستور داده ایم، همه ما در دوره های آموزشی داخلی و خصوصاً خارج از کشور نخستین چیزی که مشتاقانه بازدید کرده ایم سرویس بهداشتی بوده است.
اگر امروز به عنوان بازرس از طرف وزارتخانه گردشگری به استانی اعزام می شویم، نخستین چیزی که بازدید می نماییم سرویس بهداشتی است. این یکی از دغدغه ها، استانداردها و اصول ما در عرصه گردشگری می باشد که همه عملکردها و استانداردهای بعدی را با آن می سنجیم.
بنابراین چه چیزی بهتر از این که آقای ضرغامی که اساساً کارمند این وزارتخانه نبوده و فعالیتی در گردشگری نداشته اما در مدت کوتاه حضور خود در این وزارت خانه، این زیرساخت مهم را درک کرده و تمام قد برای ساماندهی آن می کوشد، تنبیه می کند، تشویق می کند و نقد و طعنه و کنایه را به جان می خرد تا این استاندارد و تجربه مشترک مان را سامان ببخشد. ضرغامی همان کاری را انجام می دهد که ما مدعیان شناخت صنعت توریسم انجام می دهیم و می دادیم.
البته به نظر می آید در نگاه ضرغامی اهمیت دادن به سرویس بهداشتی فقط بخاطر این که یکی از نیازهای اساسی مسافران و گردشگران را پوشش می دهد نیست بلکه به نظر می آید او می خواهد به ابعاد گسترده تری از تأثیر زیرساخت در صنعت توریسم اشاره کند، گویا ضرغامی می خواهد به صورتی دیگر «تئوری پنجره شکسته» را به زیر مجموعه خود و به متولیان امر یادآوری کند.
ضرغامی می خواهد بگوید وزارتخانه ای که به سرویس بهداشتی توجه دارد و یا باید توجه داشته باشد سایر زیرساخت ها و نیازها که جای خود دارد. البته باید خودش هم قوانین مربوطه را پیگیری و موانع ساختاری و اداری را بردارد.
وی وضع نامناسب خدمات بهداشتی را به مثابه مشت نمونه خروار سایر زیرساخت ها در صنعت توریسم بر سر دست گرفته است و می خواهد بگوید وزارت خانه و مدیران از این نقطه باید پیگیری کنند تا بالاتر، تا جایی که همه پنجره های شکسته صنعت توریسم ترمیم شود.
بعید است او پارامترهای اثر گذار صنعت توریسم را نشناسد و زیرساخت ها، استراتژی ها، استانداردها، نهادها، انجمن ها و جوامع، ایران هراسی، تبلیغات، آموزش، تسهیل سرمایه گذاری و صدور مجوز، تامین مالی، گسترش ارتباطات با همسایگان، بازاریابی، معرفی ایران، برنامه ریزی استانی و ملی و خیلی از مسائل مهم صنعت توریسم را نداند یا تا حالا درک نکرده باشد.
در پایان لازم است بدانیم سرویس بهداشتی در دنیا آنقدر اهمیت دارد که سازمان جهانی توالت و روز جهانی توالت برایش در نظر گرفته شده است و در دستورالعمل سازمان ملل برای رسیدن به توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰ توجه به سرویس بهداشتی ششمین هدف از این برنامه است.
همچنین حدود ۷۰۰ میلیون نفر در جهان به توالت، دسترسی ندارد و به گزارش بانک جهانی کمبود توالت در جهان ۲۶۰ میلیارد دلار هزینه های بهداشتی و درمانی به بار می آورد و جالب این که هر یک دلاری که در ساماندهی توالت ها هزینه می نماییم ۵.۵ دلار سود آوری در کاهش هزینه های درمانی در پی دارد.


منبع:

1402/08/28
21:39:30
5.0 / 5
328
تگهای خبر: آموزش , خدمات , سرمایه گذاری , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد