رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر تاكید كرد؛

معرفی ظرفیتهای گردشگری به زائران اربعین

معرفی ظرفیتهای گردشگری به زائران اربعین

سفرگو: معاون گردشگری بر اعمال ادارات کل استانی شامل نظارت جامع بر تاسیسات گردشگری، تامین نیاز اقامتی، پذیرایی و معرفی ظرفیتهای گردشگری در استانهای مرزی و مسیر زائران اربعین تاکید نمود.


به گزارش سفرگو به نقل از مهر، علی اصغر شالبافیان رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه مدیران کل مربوطه در ارتباط مجازی با مدیران کل و معاونین گردشگری ۵ استان مرزی و خروجی زائران اربعین شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر همچون همدان، لرستان و مرکزی پیرو عضویت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ستاد اربعین نسبت به هماهنگی های لازم در میزبانی شایسته از زوار اباعبدالله الحسین (ع) تاکید نمود.
وی ضمن این که وظیفه ذاتی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها و نیز فعالیت به عنوان عضو ستاد اجرائی خدمات سفر، پیگیری جدی اموری همچون نظارت بر قیمت ها، بازرسی تأسیسات گردشگری، تامین و فعال کردن مراکز اقامتی مورد نیاز و نیز توجه جدی نسبت به آشنایی مسافران و زوار با جاذبه های گردشگری استان را بدنبال دارد، تصریح کرد: ورود و خروج زائران اربعین به استانهای مرزی و مسیری، فرصت ویژه ای برای استانها به عنوان گردشگران بالقوه و یا سفیران گردشگری به شمار می آیند. بدین جهت همانند سنوات گذشته با برگزاری مراکز اطلاع رسانی، توزیع اقلام تبلیغاتی و فراهم آوردن امکانات اقامتی مناسب زمینه بازدید از جاذبه ها در این ایام و یا برنامه ریزی سفر در فرصت های آتی را سبب خواهد شد.
شالبافیان همین طور ضمن تاکید بر گرمای هوا فراهم آوردن امکان استراحت زائران در موکب ها و استراحتگاه های بین مسیر را نیز در رأس امور اجرائی پیش رو قرار داد و اظهار داشت: همچون سالهای قبل ایده راه اندازی هر خانه، یک موکب می تواند به یاری تامین مراکز اقامتی مورد نیاز زائران بیاید تا با فراهم آوردن امکانات پذیرایی و استراحت، ایمنی و کیفیت سفر زائران محترم را تامین کند.

معاون گردشگری در ادامه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را تجربه موفق استانهای مرزی و مسیری زائران اربعین طی سالهای قبل عنوان نمود و اضافه کرد: این ابتکار علاوه بر ایجاد انگیزه برای استراحت وتوقف زائران که بیشتر با خودروی شخصی به سفر می روند، زمینه آشنایی مسافران با فرهنگ بومی و هنرهای سنتی هر یک از استانهای مقصد را فراهم می آورد. این تجربه که قبل از این در استانهای کردستان و کرمانشاه اجرائی شده است می تواند در سایر استانها نیز ترویج یابد.
همچنین رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با تأکید بر اهمیت مسیر برگشت زائران اظهار داشت: خیلی از تدابیر، قبل از زیارت مسافران اتخاذ می شود در صورتیکه زائران به سبب پیاده روی مستمر و تحمل گرما و خستگی های مربوطه در راه برگشت نیز نیازمند تجمیع خدمات و اهمیت دادن به امکانات مورد نیاز همچون برگزاری موکب ها، تامین آب و خوراک مورد نیاز و نیز برگزاری محل هایی برای استراحت هستند.
به گفته معاون گردشگری کشور نظارت بر خدمات بهداشتی و نیز تأسیسات تخصصی گردشگری نیز باید در اولویت اجرائی ادارات کل استانی قرار گیرد که این اقدام می تواند با همکاری و تعامل سایر دستگاه های عضو ستاد مرکزی همچون راهداری و ستاد اقامه نماز پیش رود.
همچنین در این نشست بهره مندی از سامانه رسیدگی به شکایات و کسب اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ نیز به عنوان فرصت و امکانی ویژه برای زائران کربلا معرفی گردید.
در این وبینار شالبافیان جهانی شدن محوطه باستانی هگمتانه استان همدان را مسیری جدید برای آشنایی گردشگران با ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی این استان اعلام و اشاره کرد: هر یک از ادارات کل استانی ضمن ارتباط با رسانه های محلی خود و نیز صدا و سیما، علاوه بر اطلاع رسانی نسبت به ارائه امکانات و شرایط میزبانی از زائران نسبت به معرفی ظرفیتهای گردشگری استانی نیز تاکید ویژه داشته باشند.
معاون گردشگری همین طور اختصاص اعتبارات به استانهای مرزی و در ادامه استانهای مسیر را نیز یکی دیگر از تدابیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان نمود که از طرف وزیر محترم به ادارات کل استانی اختصاص داده شده است.

جلوگیری از افزایش نرخها در روزهای اربعین

در این جلسه یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری نیز خطاب به مدیران استانی اصرار کرد با همکاری تشکل های گردشگری نظارت جامع بر خدمات تأسیسات گردشگری و کنترل نرخها به زائران اربعین اعمال شود.
وی همین طور رصد دائمی سامانه رسیدگی به شکایات و ارائه اطلاعات گردشگری ۰۹۶۲۹ را نیز در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد و اظهار داشت: نیاز است رسیدگی به شکایات درسریع ترین زمان ممکن انجام و آمارهای گرفتن شده اطلاع رسانی شود.
نقی زاده در ادامه همکاری مطلوب میان اعضای ستاد اربعین در استان را فرصتی برای نظارت بر تأسیسات گردشگری و نیز فراهم آوردن امکانات اقامتی مورد نیاز عنوان نمود.

لحاظ کردن گرمای هوا در خدمات رسانی به زائرین

در وبینار برگزار شده سیدمصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز اظهار داشت: تردد زائران اربعین در گرم ترین ایام سال، فراهم آوردن امکانات پذیرایی همچون سایبان ها و استراحتگاه های طول مسیر و تامین آب آشامیدنی را در اولویت خدمات قرار می دهد.
وی در ادامه ضمن تجمیع گزارش ها و اقدامات گرفتن شده از ادارات کل استانی نسبت به صرف اعتبار اختصاص یافته جهت امور میزبانی شایسته از زائران اربعین تاکید نمود.
در این جلسه احمد تجری مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری نیز نسبت به هماهنگی و تعامل با اعضای ستاد اربعین و نیز ادارات کل استانی نسبت به تامین و یا ارتقای هر گونه زیرساخت مورد نیاز زائران اعلام آمادگی کرد.

تداوم طرح هر خانه، یک موکب

همچنین در ارتباط مجازی با معاونین گردشگری و مدیران کل استانهای مرزی همچون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و استانهای مسیر شامل همدان، لرستان و مرکزی گزارش شد امور اجرائی و عملیاتی شامل نظارت، بهینه سازی، افزایش کمیت و کیفیت چشمه های خدمات بهداشتی، در نظر گرفتن راهنماهای گردشگری در موکب ها، چاپ اقلام تبلیغاتی ویژه اربعین، در نظر گرفتن امکان اسکان و پذیرایی شبانه روزی، افزایش و راه اندازی موکب های متنوع شامل چادرهای عشایری، ارتقای خدمت رسانی واحدهای بین راهی، پیشبرد طرح هر خانه یک موکب با هدف خدمت رسانی هموطنان به زائران در کنار ده ها خدمات دیگر همچون اقداماتی است که در سطح گسترده ویژه میزبانی شایسته از زائران اربعین در دست اقدام و اجرا است.

1403/05/13
09:49:20
5.0 / 5
236
تگهای خبر: باستانی , تاریخی , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سفرگو لینکهای سفرگو
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد