برنامه ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر
معاون گردشگری اظهار داشت: جام جهانی 2022 قطر فرصتی مغتنم برای تصویرسازی ایران و جذب توریست است.
به گزارش سفرگو به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه های اجرائی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل این معاونت برگزار شد، تصریح کرد: باتوجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، نخستین جلسه «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم اندیشی در پروسه جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
وی در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام جهانی پیش رو اظهار نمود: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار دارد، وسعت زیادی ندارد، پس این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده اند، به سایر مقاصد گردشگری حاشیه همچون کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و کارهای اجرائی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانه ها و همکاری دستگاه های فرابخش مرتبط و موثر همانند صدا و سیما خواهد بود، بدین سان تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی گوناگون دیدن کند.
تیموری همین طور با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اضافه کرد: باتوجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آنها به سایر استان های کشور را سبب شویم.
او با اعلان اینکه بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: طرفداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه پشتیبانی از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز پس از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می نمایند. همین طور معمولا افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، بدین جهت باتوجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه قبل از کرونا و چه حالا تحت تاثیر نتایج پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهدنمود.
معاون گردشگری با اعلان اینکه یکی از روش های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، اظهار داشت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد همچون این اهداف به شمار می آید.
او اضافه کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجهند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت کننده است بسیار موثر است.
تیموری با اعلان اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به علت صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می آید، اظهار داشت: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط ۳ تا ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال هاست در این عرصه فعال می باشند و محصول خودرا به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می کنند.
وی افزود: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به شکلی است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرائی برای حضور در رسانه ها و بسترهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.
تیموری اظهار داشت: آنچه در سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر توریست خارجی که ایران را بعنوان مقصد سفر انتخاب نموده است موجب ورود چندین توریست دیگر نیز شده است. این دستاورد به شکلی است که در سالهای ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد گردشگران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۸ با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان، رقم جذب گردشگران ورودی دوبرابر شد.
معاون گردشگری در ادامه اظهار داشت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی گمان تحت تاثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، میهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. تحقیقات نیز تایید می کند هر گردشگری که راضی به کشورش بازگردد، می تواند سبب جذب بین ۶ تا ۸ توریست شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می تواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به شکلی که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار موثر و موثر در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می شود. هم اکنون دیدگاه بازاریابی گردشگری به شکلی است که تلاش می نماییم شهرها و روستاها را بواسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این نشست اظهار داشت: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می تواند بستر عملیاتی جهت استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.
او با اعلان اینکه بی گمان از طرف کشورهای گوناگون تلاش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، اضافه کرد: بعضی از کشورها جهت استفاده از این فرصت به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه ای از آن به شمار می آید. ما با تعریف بموقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز باردیگر صنعت گردشگری بعد از پاندمی کرونا استفاده نمائیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.
تیموری اظهار داشت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران بعنوان مقصدی امن، موثر عمل نماییم.
بیست و دومین جام جهانی فوتبال مقرر است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه ۱۴۰۱) در قطر اجرا شود. نخستین بارست که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همین طور شرایط اقلیمی این منطقه سبب شده زمان برگزاری جام جهانی برای نخستین بار به پاییز موکول گردد. ایران از سال قبل رسما تمایل خودرا برای پذیرش قسمتی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام نموده است. کیش نیز رایزنی و مذاکراتی با قطری ها داشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب