مهر بررسی كرد؛

جای خالی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در برنامه نامزدها

جای خالی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در برنامه نامزدها

به گزارش سفرگو، نامزدهای ریاست جمهوری در دو دور مناظرات کمترین توجه را به حوزه گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی داشتند، آنها نه اظهارنظر قابل تاملی کردند و نه برنامه ای برای گردشگری عرضه کردند.



گروه جامعه؛ انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد و رقابت بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دیگری رسیده است. در این زمان دو نامزد ریاست جمهوری صحبت های مختلفی در رابطه با مسائل کلان کشوری داشتند که بیشتر آنها در حوزه سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل بود.
در روزهای اخیر هر یک از کاندیدا تلاش کردند تا دیدگاه های خویش را در مورد مسائل مختلف فرهنگی و می زیستی هم بیان کنند آنها در رابطه با همه مسائل صحبت کردند به جز گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی. بررسی صحبت های عرضه شده توسط این دو کاندید نشان داده است که هر دو تقریبا بی توجه به این سه مساله بوده اند و کمترین نظر را در این ارتباط داده اند. اما چرا؟
چرا برنامه کاندیدا در رابطه با گردشگری مهم است؟
چرا هم کاندیدای ریاست جمهوری در رابطه با گردشگری و مسائل میراثی و صنایع دستی صحبتی ندارند و هم فعالان این حوزه در مقابل عدم توجه آنها سکوت کرده اند؟ سوال مهمتر این که اساساً چرا باید نامزدهای ریاست جمهوری در رابطه با این مسائل در کنار تمام مسائل کشور در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بین الملل، فرهنگ و … در رابطه با مشکلات گردشگری، حفظ مواریث کشور و ضرورت توجه به صنایع دستی صحبت کنند؟
سالهاست مدیران دولتی در سطح مقامات ارشد کشوری در صحبت های خود اعلام نموده اند که باید در انتقال فرهنگ از راه گردشگری به مردم کشورهای دیگر، زدودن تصاویر نادرست از ایران با گشایش درهای سفر به کشور، معرفی درست به جامعه بین المللی و از همه پرتکرارتر، جایگزینی نفت و سوخت های فسیلی با گردشگری کوشش کرد.
گردشگری همچون صنایعی است که فعالانی که به صورت مستقیم در این صنعت کار می کنند شاید کم باشند، اما گستردگی منافع حاصل از آن، افراد زیادی را در برمی گیرد بعنوان مثال شاید یک رستوران دار خویش را فعال مستقیم در حوزه گردشگری نداند، اما او کسی است که از محل ورود توریست به استان و شهرش می تواند درآمد خوبی داشته باشد ازاین رو وقتی یک رستوران میزبان توریستهای داخلی و خارجی باشد او هم از گردشگری منفعت کسب کرده است.
از سویی، کشورهایی که بیش از اندازه، اقتصادشان را به صادرات نفت و گاز وابسته کرده اند با کاهش شدید منابع روبرو هستند که این اتفاق کاهش تقاضا را هم به دنبال خواهد داشت. در بین کشورهایی با چاه های غنی نفت و گاز، ایران نه تنها با دغدغه پایان ذخایر نفتی دست وپنجه نرم می کند که قادر به فروش منابع موجود هم نیست. هشدارها حاکی از آن هستند که کشورها بایستی برای صادرات نفت به دنبال جایگزین باشند.
صنعت گردشگری فواید بی شماری برای اقتصاد یک کشور داشته و گردشگران بر درآمد ارزی، افزایش درآمد دولت، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها، رشد کسب وکارهای محلی و حفظ و بهبود تراز تجاری کشورها نقش پررنگی دارند. این صنعت از راه اثر بر تولید ناخالص ملی (GDP) و اشتغال در اقتصاد کشورها نقش مهمی ایفا می کند.
کارشناسان گردشگری معتقد هستند که این صنعت می تواند از لحاظ فرهنگی هم نگرش افراد را در رابطه با ایران در سطح جهانی تغییر دهد چون که همیشه گردشگران پیش از سفر به ایران تردید داشته اند اما در هنگام خروج از کشور، با دیدی دیگری ایران را ترک کرده اند.
همچنین با عنایت به اختلاف قابل تأمل نرخ دلار و یورو با ریال، میتوان امیدوار بود که توریستهای خارجی، ایران را بعنوان مقصد ارزان دانسته و به این کشور سفر کنند و از راه سفر آنها حوزه صنایع دستی هم رونقی بگیرد چون که هر توریست با خود سوغات به خارج از کشور می برد و وقتی گردشگری رونق پیدا می کند، صنایع دستی هم فروش خوبی دارد.
از طرفی وقتی این دو حوزه رونق داشته باشند، منفعت آن به حوزه میراث فرهنگی هم می رسد چون میراث فرهنگی ایران مقصدی برای گردشگران خواهد بود و برای این منظور توجه بیشتری به حفظ آنها می شود. ازاین رو این سه حوزه بی ارتباط با هم نیستند و می توانند در خلال صحبت ها و برنامه های کاندیدای ریاست جمهوری باشند بخصوص که مناظرات آنها توسط همه ایرانی ها شنیده می شود. اما در ایام اخیر شاهد بودیم که آنها کمترین اظهار نظر را در این عرصه داشته اند.

تنها اظهار نظر جلیلی در رابطه با سفر
سعید جلیلی وعده سه روز سفر مجانی را داده بود. جلیلی با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
۳ روز سفر مجانی هدیه دولت جلیلی به ملت ایران
‏می دونستید دولت با پول مردم کلی محل اقامت گردشگری ساخته؟
با طرح سفر جلیلی، هر ایرانی می تونه در سال چند شب اقامت مجانی در اقامت گاه های دولتی بگیره
‏سفر نباید یه چیز لوکس و غیرقابل دسترسی باشه!
وی در یک مصاحبه تلویزیونی تنها به ظرفیتهای گردشگری مکران اشاره ای کرد و اظهار داشت: مکران ظرفیتهای گردشگری دارد. کوه های مریخی که آنجا هست برای ساخت فیلم هم مناسب می باشد اما همچنان بکر مانده است.
این تنها گفته های جلیلی در رابطه با گردشگری بود و نقطه نظرات او در رابطه با میراث فرهنگی و صنایع دستی مشخص نشد.
اظهار نظر کوتاه پزشکیان به دنبال یک انتقاد
مسعود پزشکیان هم نامزد دیگر انتخابات بود که در حاشیه دیدار خود با اقشار مختلف در پاسخ به انتقاد محمد جهانشاهی کارشناس گردشگری در رابطه با نامشخص بودن دیدگاه پزشکیان در مورد گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اظهار داشت: گردشگری که جان بگیرد، شرایط میراث فرهنگی و صنایع دستی هم بهبود پیدا می کند. برای توسعه گردشگری و رشد فرش و صنایع دستی کشور، بهبود فضای اقتصادی، روابط بین الملل را بعنوان دو پیش نیاز اصلی دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: گردشگری را جزو پیشران های اقتصادی می دانم و در دولت جدید بخش مهمی از دیپلماسی عمومی خواهد بود. هر جا کار کارشناسی خوبی انجام شده باشد ادامه اش می دهیم. برای توسعه گردشگری تلاش جدی و کارشناسی خواهیم داشت. شرایط بهبود پیدا کند، سودش را گردشگری می برد و گردشگری که خوب پیش برود سایر حوزه های مرتبط هم شرایط بهتری پیدا می کنند.
در این باره جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان نمود: گردشگری همانند یک بذر سریع الرشد است که با کمترین شرایط مساعد، رشد می کند و به ثمر می نشیند. هم اکنون با عنایت به چالش هایی که پیش روی کاندیدا نسبت به مسائل کلان کشور هست، بخصوص مسائل اقتصادی و معیشتی یا مباحث بین المللی و مسائلی که در قسمت های فرهنگی و اجتماعی، مورد مناقشه قرار دارد؛ عمده گفتگوها به حوزه های کلان اختصاص دارد. اگر سطح و اندازه مطالبات را هم که ببینیم، مشخص می شود کدام حوزه ها و بخش ها بیشتر مورد گفتگو قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: یکی از حوزه های مغفول شده دیگر که با گردشگری مرتبط می باشد، فرش و صنایع دستی است که جمعیتی حداقل ۳ میلیون نفری دارد و به طور عمده زنان و بخصوص زنان روستایی را شامل می شود اما در رابطه با این مورد هم صحبتی نشد. در مجموع میتوان این نقد را وارد دانست که با عنایت به ظرفیت چند وجهی و ضریب تکاثر قابل تأملی که گردشگری با خود به همراه دارد و این که بالفطره قابلیت قرار گرفتن در جمع پیشران های اقتصادی کشور را داراست، گسترش نسبتاً خوبی در سطح کشور چه کلانشهرها و چه روستاها دارد، می توانست یاد شده نامزدهای ریاست جمهوری قرار گیرد.
فعالان غیرفعال
فعالان گردشگری بعنوان فعالان صنعتی که دست به گریبان ده ها مشکل جدی در طول زنجیره تأمین است، در یکی از حساس ترین شرایط سیاسی کشور که تاثیر بسیاری بر آینده اش دارد، ساکت ترین و منفعل ترین بخش صاحب حق اینروزها هستند و هیچ مطالبه گری از آنها دیده نشد، درست مثل روزهایی که بخش ها و تشکل های اقتصادی درگیر به سر انجام رساندن تعطیلات دو روزه هفتگی بودند و رؤسای تشکلهای گردشگری کمترین واکنش جمعی و مطالبه گرانه را داشتند.
در روزهای اخیر کارزارها و کمپین هایی برای پشتیبانی از پزشکیان در بین اهالی گردشگری بوجود آمده و مشاهده می شود که تشکل های گردشگری در این ستادها بیشتر فعال می باشند تا بتوانند جایگاهی در دولت جدید به دست آورند.
این تشکل ها درست در زمانیکه می بایست از همه کاندیدای ریاست جمهوری می خواستند تا نظراتشان را در سطح کشور در رابطه با گردشگری اعلام کنند، هیچ واکنشی نداشتند این درحالی بود که از این فرصت می شد برای مطرح کردن مسائل گردشگری در کشور بار دیگر توجهات را به اهمیت پرداختن به آن جلب کرد هم در دوره ای که تعداد توریستهای خارجی ایران کم شده و گردشگری داخلی هم با مشکل معیشت مردم گره خورده است. این درحالی است که کشور همچنان درحال ترمیم صدمه های وارده به گردشگری می باشد و اتفاقاتی مانند لغو ویزا با چندین کشور در سطح جهانی هنوز نتوانسته ایران را به درستی در جوامع بین المللی مطرح کند.


منبع:

1403/04/15
17:56:46
5.0 / 5
300
تگهای خبر: پزشك , تعطیلات , توریست , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد