مدیركل میراث فرهنگی فارس:

دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی می شود

دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی می شود

به گزارش سفرگو، فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس از اجرای عملیات ساماندهی و نجات بخشی دومین نقش برجسته قدیمی ایران در شهرستان رستم اطلاع داد.


محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۴ شهریورماه در نشست میراث فرهنگی فارس اظهار داشت: عملیات ساماندهی و نجات بخشی نقش برجسته کورانگون در چارچوب طرح مشترک معاونت های میراث فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار اختصاص یافته به این پروژه ۳ و نیم میلیارد تومان است، اضافه کرد: یک و نیم میلیارد تومان از اعتبارات استانی و دو میلیارد تومان هم از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به این پروژه اختصاص یافته است.
ثابت اقلیدی در ادامه ضمن اشاره به این که نقش برجسته کورانگون متعلق به دوره ایلامی است، اظهار داشت: صخره ای که این نقش برجسته بر روی آن اجرا شده، تحت تاثیر عوامل محیطی بشدت گرفتار ازهم پاشیدگی شده است و هرلحظه بیم آن می رود که با ریزش قطعات جداشده و صخره، نقش برجسته هم که از آن بعنوان دومین نقش برجسته قدیمی ایران یاد می شود، فرو ریزد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه عملیات استقامت بخشی از پایین ترین قسمت صخره آغاز می شود و تا زیر نقش برجسته ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: فنس کشی و اجرای پوشش حفاظتی، دو اقدام دیگری است که در این نقش برجسته اجرا خواهد شد.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، نقش برجسته کورانگون یکی از آثار تاریخی دوره ایلامی در شهرستان رستم است که در سال ۱۳۱۵ به شماره ۲۵۴ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نقش برجسته بر فراز یک پرتگاه مشرف به رودخانه فهلیان واقع شده است.
نقش برجسته کورانگون از آغاز قرن بیستم توسط محققان گوناگونی موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و قدمت تاریخی اش را به اواخر هزاره سوم قبل از میلاد یعنی حدود چهار هزار سال قبل می رسد.



منبع:

1403/06/24
11:42:33
5.0 / 5
50
تگهای خبر: آثار تاریخی , تاریخی , صنایع دستی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
سفرگو لینکهای سفرگو
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد