معمار برتر گیلانی:

نیازمند معاصرسازی آپارتمان های مسکونی هستیم

نیازمند معاصرسازی آپارتمان های مسکونی هستیم

به گزارش سفرگو، از گیلان معمار برتر گیلانی اظهار داشت: پس از مدرنیزاسیون شهری، ما فقط از ساختارهای ارائه شده مبنی بر استاندارد جهانی استفاده کرده ایم. این الگو کم و بیش در روند طراحی آپارتمان های مسکونی امروزی، استفاده می شود، در صورتیکه می توانیم ساختارهای میراثی خودرا معاصرسازی نماییم.


سینا کاس پور که رتبه دوم مسابقه معمار جوان سال ۱۴۰۲ را کسب کرده در گفت وگو با ایسنا، با اعلان اینکه آپارتمان های مسکونی ما معضلات بسیاری دارد، اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین این معضلات، معاصر نبودن ساخت و سازهای آپارتمانی است.
وی با تأکید بر این که ما نباید بی توجه به تاریخ و میراث خود، فقط از الگوی معماری غرب تقلید نماییم، اضافه کرد: معماری در گیلان خوانشی معاصر ندارد و از ساختارهای قدیمی معماری تاریخی خود، خوانشی انتقادی نکرده ایم.
معمار برتر گیلانی افزود: معاصرسازی یعنی باتوجه به تاریخ، اقلیم و فرهنگ از ساختار فضایی قدیم خوانشی به روز داشته باشیم؛ نه این که فقط از استانداردهای ارائه شده تقلید نماییم.
کاس پور با اعلان اینکه فضاهای معماری که حالا برای مخاطبان و مشتریان طراحی می شود ارتباطی با زمینه خود ندارد، تصریح کرد: خانه های تاریخی گیلان همیشه شامل فضای باز و نیمه باز بوده؛ گیلک ها در چنین مکان هایی زندگی می کردند و عناصری مانند ایوان، کتام، فاکن و تلار در معماری بومی، تجربه سالیان سال برای محل زیستی بهتر بوده است.
وی افزود: خانه های قدیمی گیلان دور تا دور فضای زیستی خود پنجره داشت که این امر موجب چرخش جریان هوا و در نتیجه کاهش رطوبت می شد و خنک شدن هوا را در پی داشت.
رتبه دوم مسابقه معمار جوان سال ۱۴۰۲، دانستن تاریخ در طراحی معماری را خیلی مهم دانست و اشاره کرد: اگر تاریخ ندانیم به ناچار به کپی از ساختارهای موجود روی می آوریم به همین دلیل ما باید تاریخ را بدانیم که چه بوده، چه شده و چه می تواند باشد.

کاس پور عنوان کرد: پس از مدرنیزاسیون شهری، ما فقط از ساختارهای ارائه شده مبنی بر استاندارد جهانی استفاده کرده ایم. این الگو کم و بیش در روند طراحی آپارتمان های مسکونی امروزی، استفاده می شود، در صورتیکه می توانیم ساختارهای میراثی خودرا معاصرسازی نماییم.
وی معاصرسازی را صرفِ تقلید از ساختار گذشته ندانست و بیان کرد: نیازمند فهم اکنونیت و شناخت معضلات هستیم.
این معمار برتر گیلان در توضیح طرح پیشنهادی خود که منجر به کسب عنوان دوم معماری ایران شد، اشاره کرد: بر طبق مطالعاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم در معماری آپارتمان مسکونی معاصر ما به مسئله شخصی سازی یعنی حق انتخاب فرد برای کنترل فضاها توجه نشده است به همین دلیل در پروژه پیشنهادی، سایتی را برای طراحی انتخاب کردیم که بنظر می رسد نداشتن حق انتخاب، سبب شده که افراد آن محله نتوانند خودشان را بروز بدهند.
وی افزود: باقرآباد، محله ای با قدمتی ۲۰۰ ساله در کلانشهر رشت را مد نظر قرار دادیم. محله ای که در تاریخ خودش، زندگی همراه با کار و رویدادهای مختلف را داشته است، اما پس از مدرنیزاسیون شهری و خیل مهاجرت افراد غیربومی، این محله تبدیل به معابر تنگ و باریکی شده که فقط محل گذر خودروهاست و هیچ نشانه ای از تجربه شیرین گذشته درونش دیده نمی شود.
کاس پور با اشاره به درخواست مسابقه، یعنی طراحی واحدهای کوچک ۳۰ تا ۴۰ متری، بیان کرد: باتوجه به محور مسابقه از خودمان پرسیدیم که چه طور می شود با بررسی ساختارها و عرصه های گذشته معماری بومی گیلان و همین طور نقد به ساختار فعلی محله باقرآباد، تایپولوژی یا همان مکان شناسی جدیدی را باکیفیت فضایی مطلوب برای آینده ساکنان این محله ترسیم کنیم؟
این معمار گیلانی افزود: اگر به تایپولوژی متداول معماری خانه های گیلانی که در گذشته وجود داشته نگاه نماییم، متوجه می شویم که «تلار» به عنوان یک عنصر مهم و پررنگ، در خانه ها شناخته می شد که فعالیت های روزمره ساکنان خانه در رابطه با آن شکل می گرفت؛ به صورتی که این فضا، فضایی غیر قطعی با قابلیت شخصی سازی بوده که باتوجه به نیاز ساکنان، در زمان های متفاوت، کارکردهای متفاوتی داشت؛ همین طور در حین مطالعات متوجه شدیم که در گذشته، مردم گیلان، بر طبق یک چرخه پایدار همگرایی زندگی می کردند. چرخه ای مبتنی بر پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی(اکولوژیکی) که علاوه بر رفع نیازها، کیفیت فضایی مطلوب را در اختیار ساکنان قرار می داد. چرخه ای که به نظر می رسد با توجه به این که سبک زندگی انسان ها تغییر کرده، به کلی به فراموشی سپرده شده است.
وی عنوان کرد: بر طبق مشاهدات میدانی و مصاحبه با ساکنان محله، چهار لطمه و معضل اصلی محله را شناسایی کردیم؛ این محله با معابر تنگ و باریک و خرده فروشی هایی که روی بدنه ها تعریف شده و وضعیت ترافیک را بحرانی تر کرده و خانه های کهنه و فرسوده ای که به سبب عدم انطباق با شرایط فعلی، بلا استفاده و مخروبه شده اند و آپارتمان های نوساختی که هیچ ارتباطی با سبک زندگی ساکنان ندارند و با تعریف خرده فروشی های جدید روی بدنه ها، اوضاع ترافیک محله را بدتر کرده اند، مواجه می باشد.
این معمار گیلانی اضافه کرد: پروسه پیشنهادی ما برای برون رفت از این مشکلات، معرفی تایپولوژی جدید بر طبق دو برنامه «معرفی ساختار فضایی جدید مبتنی بر فضاهای باز و نیمه باز بمنظور شخصی سازی» و «بروز فرهنگی ساکنان و احیای چرخه همگرایی توسط آموزش ساکنان، کشاورزی مدرن و فروش محصولات» است. تایپ پیشنهادی ما اهتمام می کند قسمتی از فضاهای زیستی را قطعی تر و بخش دیگر را غیر قطعی با امکان شخصی سازی برای ساکنان ارائه کند که ما آنها را «خویش تلار» نامگذاری کرده ایم.
وی افزود: بمنظور تقویت روایت های فرهنگی و همین طور بالا بردن کیفیت فضاهای زیستی ساکنان، پیشنهاد ما ایجاد فضاهای باز و خالی اشتراکی بجای توده های بسته و صلب هست که ما آنها را «همتلار» نامیدیم؛ همین طور متوجه شدیم که در ساختار فعلی، فضاهای زیر سقف، فضاهای پسماند هستند. برای همین، پیشنهاد ما در مرحله چهارم این بود که از این فضاها برای کشاورزی نوین استفاده گردد.
این معمار جوان بر لزوم توجه به اقلیم، فرهنگ، ساختار اجتماعی و نیازها و علایق شهروندان هر منطقه در ساخت و ساز منازل مسکونی اصرار کرد.
به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، معمار جوان سال عنوانی است که به یک فرد یا گروه معمار تعلق پیدا می کند که در تولید و پیشبرد آینده معماری ایران نقش بارزی را ایفا کند. با اهمیت ترین شاخصهای انتخاب این عنوان توجه به توسعه پایدار، نوآوری، استفاده از مصالح بومی و توجه به فرهنگ و معماری ایران است.



منبع:

1403/07/18
09:15:14
5.0 / 5
92
تگهای خبر: آموزش , تاریخی , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد