خاورمیانه در تعلیق!

خاورمیانه در تعلیق!

به گزارش سفرگو، با ادامه روند درگیری ها در سرزمین ها اشغالی، ورود گردشگران بین المللی به منطقه خاورمیانه با چالش های جدی رو شده است.


به گزارش سفرگو به نقل از ایسنا، تقریبا یک سال از آغاز جنگ بین رژیم صهیوینستی و حماس می گذرد و این جنگ در حال گسترش. منطقه خاورمیانه که رتبه نخست رشد گردشگری را پس از تمام گیری کرونا ثبت کرده حالا با شرایطی روبرو شده است که می تواند تأثیرات بسیار منفی بر صنعت گردشگری این منطقه داشته باشد.

سرزمین ها اشغالی

از ژانویه تا ژوئن سالجاری میلادی حدود ۵۰۰ هزار توریست به سرزمین های اِشغال شده سفر کرده اند که در مقایسه با حدود دو میلیون توریست در همین زمان در سال گذشته، کاهش قابل توجهی دارد. بر اساس گزارش انتشار یافته توسط انجمن هتلداری این منطقه (IHA)، در ژوئیه حدود ۱۰ درصد از هتل ها در این اراضی با خطر ورشکستگی مالی قریب الوقوع به سبب کاهش شدید نرخ اِشغال مواجهند.
در سال ۲۰۲۲، سرزمین های اِشغالی ۲.۷ میلیون توریست با ۴ میلیارد دلار هزینه کرد را جذب کرده بودند و این منطقه در سال ۲۰۲۳ در راه ثبت یک رکوردشکنی بود.
مصر
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا سفارش سفر خویش را برای مصر در سطح سه قرار داده است، به این معنا که مسافران باید در رابطه با سفر به این کشور تجدید نظر کنند. بالاترین سطح چهار است که به معنای «منع سفر» است.
با این وجود، مقامات گردشگری در مصر به تقاضای مداوم برای سفر به این کشور اشاره کرده اند و معاون وزیر گردشگری مصر در نمایشگاه گردشگری دبی که در ماه می برگزار شد هم گفته است: «مصر با وجود مسائل ژئوپولیتیکی شاهد افزایش تقاضای گردشگری بوده که هرچند نشان میدهد امنیت مهم می باشد، اما نشان دهنده آگاهی مسافران و حرفه ای های گردشگری در رابطه با نقش مصر در این بحران است.»
مصر در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تقریبا ۷.۱ میلیون توریست جذب کرده است که با مدت زمان مشابه سال ۲۰۲۳ هم تراز است.
احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر در ماه می به اسکای نیوز عربی گفته بود که این وزارت خانه پیشبینی های خویش را تنظیم کرده و الان انتظار دارد بین ۱۵.۵ تا ۱۶.۵ میلیون توریست داشته باشد که نسبت به هدف اولیه ۱۸ میلیون کم شده است. مصر در سال ۲۰۲۳ از ثبت رکورد ۱۴.۹ میلیون بازدیدکننده اطلاع داده بود.
اردن
تعداد گردشگران واردشده به اردن در هشت ماه اول سالجاری میلای نسبت به سال قبل ۷ درصد کم شده است. روزنامه تایمز اردن گزارش داده است با استناد به آمار منتشرشده از جانب وزارت گردشگری و آثار باستانی، نرخ اِشغال هتل ها در بعضی نقاط این کشور در یک سال قبل به ۳ درصد رسیده است. به صورت کلی، به جهت اینکه یک هتل به سود برسد، به ۵۰ درصد اِشغال ظرفیت نیاز دارد.
این وزارت خانه تخمین می زند که مابین نوامبر ۲۰۲۳ و مارس ۲۰۲۴، ۲۸۷ میلیون دلار در هزینه های بالقوه گردشگری نسبت به سال پیش از دست داده است. بخش زیادی از این زیان به غیبت خریداران بین المللی مربوط می شود.
لبنان
در لبنان، داده های گردشگری کمتری موجود است. بر اساس گزارش وزارت گردشگری این کشور، تعداد توریستهایی که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ به لبنان وارد شدند به بیشتر از ۳۴۰ هزار نفر کم شده که نسبت به ۳۹۵ هزار ورودی در همین دوره در سال ۲۰۲۳، کمتر شده است.
دبی
تنش های سریع در منطقه، این هفته بر یکی از بزرگ ترین کنفرانس های گردشگری دبی، یعنی اجلاس آینده میهمان داری سایه انداخت. اما به این بحران طی سه روز برگزاری آن با حضور ۲۰۰ سخنران به ندرت اشاره شد. عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات گفته است اصلا نگران جنگ نیست. او تصریح کرد: «ما همیشه با مشکلات مواجه بوده ایم. این منطقه همیشه گرفتار درگیری است، اما رهبری امارات این نوع از شفافیت را دارد. ایمنی و امنیت یکی از بالاترین اولویت ها در امارات است. بالاترین پروتکلهای امنیتی امارات چیزی است که ما به آن خوشحالیم و به آن افتخار می نماییم. ما همینطور شاهدیم که تعداد گردشگران سال به سال درحال افزایش است.»
امارات همه پروازهای خویش را به و از عراق (بصره و بغداد)، ایران و اردن در ایام دوم و سوم اکتبر لغو نمود. پروازها به بیروت تا ۸ اکتبر به حالت تعلیق درآمده است. تعلیق این پروازها به ایران هم همچنان ادامه دارد.

عربستان سعودی

در عربستان سعودی، یکی دیگر از بزرگ ترین بازارهای گردشگری منطقه، تعداد گردشگران با وجود یک سال جنگ همچنان به قوت قبل باقی مانده است. عربستان سعودی در شش ماه اول سال ۶۰ میلیون توریست بین المللی و داخلی را پذیرفته است و گردشگران در این دوره ۳۸.۱ میلیارد دلار هزینه کردند.

بازیگران اصلی چه می گویند؟

سباستین بازین، مدیرعامل گروه هتل های فرانسوی اکور هم در جریان اجلاس آینده میهمان داری اعلام نمود که این گروه از هیچ یک از مناطق صدمه دیده به سبب جنگ خارج نخواهد شد. او اظهار داشت: «ما به مدت ۵۰ سال است فعالیم و هر سال در جایی که اکور فعالیت می کند، یک تراژدی داریم. این می تواند در ارتباط با اقلیم، جنگ یا هر چیز دیگری باشد و هیچ کاری نمی توانم در این زمینه انجام دهیم. تنها کاری که انجام داده ایم و ادامه خواهیم داد اینست که هر زمان که یک حادثه تراژدی یا جنگ پیش می آید هیچگاه از آن کشور خارج نمی شویم. ما تعداد زیادی نیروی انسانی در میدان داریم و می خواهیم اطمینان حاصل نماییم که آنها ایمن هستند، به بیمارستان ها دسترسی دارند و هتل ها باز بمانند. آنها در زمان های تراژدی به ما بیشتر نیاز دارند.»
اکور دو هتل در لبنان و چهار هتل در سرزمین های اشغالی دارد.
به صورت مشابه، رقیب اکور یعنی گروه هتل های اینترکانتیننتال (IHG) هم هتل های خویش را در سرزمین های اشغالی و لبنان باز نگه داشته است. هیثم مطر، مدیر کل منطقه ای هتل های اینترکانتیننتال هم در این زمینه اظهار داشت: «ما به دقت وضعیت درحال تحول را زیر نظر داریم و امیدواریم که به خصومت ها پایان داده شود. ایمنی و امنیت میهمانان و همکاران ما اولویت اصلی ماست و ما تدابیر امنیتی را داخل و اطراف هتل هایمان در اسرائیل و لبنان افزایش داده ایم. تمامی هتل ها همچنان باز و فعال می باشند.»
گروههای هتلداری هیلتون و ماریوت در رابطه با شرایط کاری خود در بازه زمای کنونی اظهار نظری نداشته اند.
واکنش خطوط هوایی
بریتیش ایرویز پیش از این پروازهای رفت و آمد به تل آویو را تا ۷ اکتبر لغو نمود و اعلام نمود تیم های کارشناسی ما به صورت مداوم عملیات جهانی ما و مناطق مورد فعالیت را تحت نظر دارند. همینطور بر مبنای مقررات و دستورات دولتی، هیچگاه پروازی را در صورت عدم ایمنی انجام نخواهیم داد.
خطوط هواپیمایی اتحاد (Etihad) متعلق به امارات تأیید کرد که پروازهای خود به تل آویو را ملغا کرده و پروازهای بیروت را به شکل موقت معلق کرده است.
خطوط فلای دبی هم با بیان این که پروازها به ایران، عراق، سرزمین های اشغالی و اردن از چهارم اکتبر از سر گرفته شده است، اظهار داشت: «وضعیت را به دقت زیر نظر داریم و در صورت نیاز برنامه پروازی خویش را تغییر خواهیم داد. فلای دبی در مسیرهای پروازی تصویب شده توسط رگولاتور فعالیت می کند و ایمنی مسافران و خدمه ما اولویت اصلی ماست.»
هواپیمایی کویت هم اعلام نمود مسیرهای پروازی بعضی از خدمات خویش را تنظیم کرده و این سبب تغییر در زمان بندی پروازهای برخی مقاصد شده که به سبب اعمال تدابیر امنیتی لازم و اطمینان از ایمنی مسافران است.
هواپیمایی عربستان هم اعلام نموده است که عملیات پروازی خود به بیروت را معلق کرده است.
امارات در دوم و سوم اکتبر همه پروازها به و از عراق (بصره و بغداد)، ایران و اردن را لغو نمود. پروازها به بیروت تا ۸ اکتبر معلق بود. این شرکت اظهار داشت: «پس از بسته شدن فضای هوایی یکم اکتبر، امارات برخی پروازها را ملغا کرده و برخی دیگر را تغییر مسیر داده است. ما وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم و تمام تلاش خویش را می نماییم تا کمترین اختلال را برای مسافران ایجاد نماییم و به کسانی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، کمک نماییم. امارات به مسافرانی که از فرودگاه بین المللی دبی استفاده می نمایند، سفارش کرده است آخرین وضعیت پرواز خویش را از وب سایت این خطوط هوایی بررسی نمایند.»
شرکتهای هواپیمایی گروه لوفت هانزا باردیگر برنامه های پروازی خویش را به سبب وضعیت کنونی در خاورمیانه تغییر داد و برنامه پروازها به این منطقه را بدین سان اعلام نمود: پروازها به تل آویو تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ معلق خواهد بود. پروازها به بیروت تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ معلق خواهد بود. پروازها به تهران تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۴ همچنان لغو خواهد بود.
شرکت لوفت هانزا پیش از این هم تصمیم به توقف پروازها به تهران تا ۲۶ اکتبر به علل عملیاتی گرفته بود.
منبع: Skift


1403/07/19
12:07:14
5.0 / 5
108
تگهای خبر: باستانی , توریست , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
سفرگو SafarGoo

سفر سفرگو

گردشگری و توریسم

safargoo.ir - تمامی حقوق سایت سفرگو متعلق به آن و محفوظ می باشد